Wednesday, December 22, 2010

Indah Kehidupan - Bhg. 1

Rintikan hujan di luar sana memecah sunyi saya yang kini bersendiri. Bersendiri dalam sebuah bangunan yang dibina atas tanah seluas 5 hektar. Pelajar-pelajar dan guru-guru lain semuanya sudah pulang ke kampong halaman masing-masing.

Cuma saya yang masih di sini. Sengaja. Sengaja mengambil keputusan untuk pulang ke kampong sedikit lewat, supaya tempoh cuti ini dapat saya peruntukkan untuk mengulang hafazan al Quran di samping meladeni beberapa buah buku yang sudah lama berada dalam waiting list saya.

Buku demi buku saya ladeni. Pengajaran demi pengajaran saya cuba fahami. Pengalaman demi pengalaman saya teliti kembali.

Tanpa disedari, deraian air mata deras menuruni pipi. Menakungi kelopak mata yang dulunya sangat jarang dibasahi.

Kisah dan pengalaman hidup; baik yang manis mahupun pahit menjengah ruang minda satu persatu. Silih berganti. Untuk segala kenangan yang manis, saya syukuri. Untuk segala kenangan yang pahit, saya kesali.

Bukan dikesali kerana terpaksa melalui itu semua, tetapi dikesali kerana kenangan-kenangan yang pahit itu hakikatnya adalah natijah dari pandangan dan pengendalian diri yang buruk, yang tentunya melahirkan sikap dan keadaan yang jauh lebih teruk.

Sikap yang buruk, perasaan yang negatif dan pemikiran yang salah itulah yang menukarkan lembaran kisah-kisah pahit dalam kehidupan itu menjadi sesuatu yang layak ditangisi.

“Alangkah baiknya, andai yang pahit itu langsung tidak pernah terjadi…” pinta hati saya.

Tetapi, mengharapkan keindahan semata-mata dalam kehidupan dunia adalah sesuatu yang mustahil. Kerana kehidupan itu sendiri adalah perjalanan yang berselang seli antara yang indah dan gundah, antara yang susah dan mudah.


Ada masa, mendung mendatangi. Ada ketika, pelangi menemani. Begitulah silih berganti.

Namun, yang mencuit minda saya bukanlah soal mendung, bukan juga soal pelangi. Mendung atau pelangi, kedua-duanya adalah perkara yang semua manusia akan hadapi, tak boleh lari. Kerana itu memang intipati kehidupan; perjalanan yang berselang seli antara yang indah dan gundah, antara yang susah dan mudah.

Tapi, yang mencuit minda saya ialah tentang sifirnya. Apakah yang mendung itu semata-mata untuk ditangisi, dan yang pelangi itu semata-mata untuk dinikmati?

No comments:

Post a Comment