Wednesday, December 15, 2010

Ujian

Saya masih ingat kata-kata guru saya sewaktu mengikuti kelas Dialogue of Civilisations kira-kira setahun yang lalu. Kata beliau, ujian itu adalah sesuatu yang datang dari ALLAH Ta’ala untuk memancing respond and reaction kita sebagai hamba (bukan sebagai manusia). Perkataan yang beliau gunakan ketika itu sebagai sinonim kepada ujian ialah ‘stimuli’ yang bermaksud; rangsangan - suatu perkara yang sememangnya mengundang tindak balas.

Jadi, ujian yang dibahasakan dengan rangsangan itu, menjelaskan bahawa setiap ujian itu akan mengundang reaksi dan tindak balas dari orang yang diuji; samada dalam keadaan empunyai diri menyedarinya atau pun tidak. Seperti mana rangsangan melahirkan tindak balas, begitu juga halnya dengan ujian; turut melahirkan tindak balas.

Jawapan beliau dalam menjawab soalan tentang 'ujian yang berterusan atau kembali berulang' ialah apa yang paling kerap saya ingati sehingga hari ini. Kata beliau,  “What we have to do when ALLAH keeps on testing us with the same thing; is that we should look back on how we react or respond to that stimuli. Being tested with the same thing over and over again could be a sign that we don’t respond in certain ways that ALLAH wants us to..

Setuju; bahawa ujian yang berterusan atau kembali berulang itu adalah kerana ALLAH ingin kita melahirkan tindak balas yang tertentu (yang ditentukan ALLAH), dan bukan tindak balas yang tidak menentu. Jadi, tak perlulah berputus asa dan kecewa menggila apabila diri itu terus menerus diuji, kerana ujian yang berterusan itu memang kelihatan menyakitkan, tetapi hakikatnya; ianya adalah jelmaan peluang kedua yang ALLAH anugerahkan buat kita agar berjaya menempuh ujian yang diberikan itu; berjaya dalam erti kata memberi tindak balas sebagai seorang hamba seperti yang ALLAH mahukan.

Pendewasaan; adalah perkara paling asas yang berselindung di balik nama 'ujian'
Usah bersikap pesimis dalam berhadapan dengan ujian. Kerana ujian itu semuanya datang dari ALLAH. Dan percayalah, apa jua yang datang dari ALLAH Ta’ala semuanya baik-baik belaka. Ujian itu selalu dikaitkan dengan kesusahan dan kesakitan (walaupun tidak semua ujian itu bertemakan kesusahan) – kerana berhadapan dengan ujian itu memang susah lagi menyakitkan. Tetapi, usahlah gentar dengan kesusahan menjadi yang-teruji. Apalah yang hendak ditakutkan apabila berhadapan dengan ujian yang susah, sedangkan kita ada ALLAH; Pemudah kepada segala yang payah?

Ujian tak harus dibiar datang dan pergi begitu sahaja kerana ianya harus dihadapi dengan penuh kesedaran, bukan kebetulan dan semata-mata kepasrahan (just go with the flow).  Mengatur tindakan dan merancang kesudahan, dan bukan menghiasi keputus-asaan yang dibungkus dengan kalimat ‘redha’ dan ‘menerima takdir.’

Akhir kata, terimalah ujian itu sebagai satu pelajaran; yang perlu diteliti dengan berhati-hati. Bukan satu penyeksaan, yang perlu diakhiri dengan tangisan dan rajuk hati. Kerana ujian itu untuk diatasi, bukan ditangisi. 

1 comment: